در حال بارگذاری ...

راهنمای گام به گام تمیز کردن هد پرینتر و پلاتر

راهنمای گام به گام تمیز کردن هد پرینتر و پلاتر

 

هد پرینتر و پلاتر یکی از اساسی ترین اجزای یک چاپگر است. این دستگاه درون چاپگر قرار دارد که جوهر را روی کاغذ منتقل می کند.

انواع مختلفی از هد چاپ وجود دارد که بسته به روش چاپ پرینتر انتخاب شده شما در دسترس است. به عنوان مثال، چاپگرهای حرارتی، چاپگرهای جوهر افشان و چاپگرهای الکتروفوتوگرافی به نوع دیگری از هد چاپ نیاز دارند.

مهم نیست که چه نوع هدی در پرینتر شما وجود دارد، مهم آن است که به طور منظم چاپگر را تمیز کنید تا اطمینان حاصل شود که جوهر می تواند از طریق نازل ها تحویل داده شود. اگر هد چاپ خود را تمیز نکنید، ممکن است متوجه افت کیفیت چاپ شوید.

در حالی که اکثر پرینترها برنامه هایی برای تمیز کردن اتومات خود اجرا می کنند، توصیه می شود که هد چاپ را جداگانه برای تجربه ی چاپ هایی واضح تر و مرقوب تر با دقت پاک نمایید.

این راهنما توضیح می دهد که چگونه هد چاپگر خود را به صورت دستی تمیز کنید تا طول عمر چاپگر خود را افزایش دهید.

cleaning-printhead-rajman-1

هد چاپ چیست؟

هد چاپ دستگاهی در چاپگر است که قطرات جوهر را روی کاغذ اسپری می کند. در تمام انواع پرینترها، عملکرد هد چاپ انتقال تصویر، رنگ یا داده به رسانه انتخاب شده است.

انواع مختلفی از هد پرینتر در دسترس هست اما هد مورد نیاز شما به روش چاپ چاپگر شما بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است به یک هد چاپ حرارتی، جوهر افشان یا الکتروفوتوگرافی نیاز داشته باشید.

هد چاپ دارای قابلیت تمیز کننده ی خودکار است اما نیاز به نگهداری دستی دوره ای برای بهبود کیفیت چاپ، جلوگیری از انسداد در نازل و اطمینان از چاپگر شما برای سال های آینده است.

 

راهنمای تمیز کردن هد چاپگر

می توانید هد چاپ خود را هم از رایانه شخصی و هم به صورت دستی تمیز کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بر تمیز کردن هد پرینتر به هر دو روش آن مسلط شوید.

cleaning-printhead-rajman-2

تمیز کردن چاپگر از روی کامپیوتر:

برای اجرای تمیز کردن به روش خودکار، منوی نمایش چاپگر خود را بررسی کنید و گزینه ی تعمیر و نگهداری چاپگر را انتخاب کنید. سپس، گزینه ی تمیز کردن هد چاپ را انتخاب کنید. وقتی تمیز کردن کامل شد، یک چاپ آزمایشی را اجرا کنید تا مطمئن شوید که موثر بوده است. اگر تمیز کردن موفق بود، رنگ ها باید پر جنب و جوش و کیفیت دقیق باشد.

 

نحوه تمیز کردن هد چاپ به صورت دستی:

شما همچنین می توانید هد چاپ خود را به صورت دستی تمیز کنید. برای این کار پرینتر خود را خاموش کرده و یک ورق رول آشپزخانه یا یک حوله کاغذی را از وسط پاره کنید. سپس، بالای چاپگر خود را باز کنید و غلتک لاستیکی را که کاغذ را از طریق فرآیند چاپ حمل می کند، پیدا کنید. اینجاست که هد دستگاه هنگام چاپ روی آن کار می کند. حوله کاغذی را با نوار به غلتک محکم کنید. سپس، آب مقطر یا پاک کننده را به وسط ورق بمالید. هد را روی حوله حرکت دهید و حداقل 10 تا 15 دقیقه بگذارید. با گذشت زمان، جوهر شروع به حل شدن می کند و مجموعه ای از نقاط جوهر روی حوله کاغذی ظاهر می شود. این فرآیند را تکرار کنید تا رنگ های جداگانه ای از هر پورت جوهر را ببینید. در نهایت، مطمئن شوید که هد چاپ دوباره در موقعیت آماده خود قرار دارد و چاپگر خود را دوباره روشن کنید. شما می توانید با چاپ یک صفحه تست، بررسی کنید که آیا هد پرینتر با موفقیت تمیز شده است یا خیر.

cleaning-printhead-rajman-5

سوالات متداول در مورد تمیز کردن هد چاپگر:

 

1- آیا می توان از استون برای پاک کردن هد چاپگر استفاده کنم؟

- بله، محلول های استون اغلب برای تمیز کردن سر چاپ توصیه می شود.

 

2- آیا می توانم از الکل ایزوپروپیل برای تمیز کردن هد پرینتر استفاده کنم؟

- بله، الکل ایزوپروپیل ماده خوبی برای تمیز کردن هد چاپ محسوب می شود.

 

3- میتونم از الکل دارای متانول شده برای پاک کردن هد چاپگر استفاده کنم؟

- الکل های متانول دار می توانند به عنوان الکل مالش برای تمیز کردن هد چاپ شما استفاده شوند. با این حال، مهم است که برای محافظت از پوست و سطوح اطراف آن رقیق شود.

 

4- آیا می توان هد چاپگر را با الکل تمیز کرد؟

- مالش الکل یک راه حل موثر برای تمیز کردن هد چاپ است و اغلب به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می شود.

 

5- چرا تمیز نگه داشتن هد چاپگر مهم است؟

- اگر هد چاپ خود را تمیز نکنید، ممکن است متوجه شوید که کیفیت چاپ ضعیف می شود. تمیز کردن دوره ای همچنین به جلوگیری از انسداد در نازل کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که پرینتر شما برای سال های آینده دوام می آورد.

 

6- چه زمانی باید هد چاپ را تمیز کنم؟

- اگر متوجه شدید که کیفیت چاپ ضعیف است یا نقاط جوهر ظاهر می شوند، وقت آن است که هد چاپ را تمیز کنید.

 

References


Perfect Colours

خانه
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
دسته بندی ها
پرینتر
اسکنر
دستگاه کپی
تجهیزات فروشگاهی
پلاتر
فکس
مواد مصرفی
تجهیزات اداری