در حال بارگذاری ...

مقایسه تکنولوژی های اسکن CCD در مقابل CIS

مقایسه تکنولوژی های اسکن CCD در مقابل CIS

اسکن با فرمت بزرگ برای بسیاری از شرکت های aec (معماری، مهندسی و ساخت و ساز) بسیار مهم است.

جریان های کاری دیجیتال همواره در حال ارتقا و تغییر نحوه ی رسیدگی، مشاهده، علامت گذاری و به اشتراک گذاری اسناد هستند. اما، شما هنوز هم می توانید طاق های چاپ نقاشی های معماری را پیدا کنید که باید دیجیتالی شوند.

دو نوع اصلی در فن آوری های اسکن با فرمت گسترده وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. هر دو شایستگی های خود را دارند، اما این یک مسئله کاربردی است که کدام فرآیند با وضعیت شما مطابقت بیشتری دارد.

برای یادگیری تفاوت بین این دو نوع تکنولوژی با ما همراه باشید تا مشخص کنید کدام یک برای شما و نیازهایتان مناسب تر است, تکنولوژی CCD یا CIS؟

هر دو تکنولوژی CIS و CCD دارای مزایای خود هستند، اما این یک مسئله کاربردی است که کدام فرآیند با وضعیت شما تطابق بیشتری دارد.

اسکنر با تکنولوژی CCD

CCD مخفف Charged Coupled Device است. این همان سنسور تصویربرداری است که در داخل یک دوربین دیجیتال قدیمی یافت می شود. CCD از یک لنز واقعی برای انتقال تصویر به سنسور تصویربرداری استفاده می کند.

این روش برای گرفتن جزئیات با وضوح بالا و گسترش فضای رنگی عالی است. در بسیاری از مواقع، در مواردی که بالاترین کیفیت تصویر اهمیت دارد اسکنرهای CCD ترجیح داده می شوند.

ثبت جزئیات دقیق در اسکنر نوع CCD آن را اسکنر انتخابی مناسبی برای گرافیک با وضوح بالاتر و برنامه های هنری می سازد. با این حال، معمولا انواع اسکنرهای فرمت بزرگ با تکنولوژی CCD برای اسکن های aec یا فنی استفاده می شوند.

یکی دیگر از مزایای اسکن CCD عمق میدان بیشتر است. اگر قصد اسکن ورق های تا شده ی بسیاری دارید، این قابلیت مفید واقع می شود. با تکنولوژی CCD، خطوط تاشو را می توان از طریق نرم افزار اسکن تنظیم کرد تا در فایل اسکن شده تصویر زیادی نداشته باشند. اسکنرهای CCD همچنین می توانند نسخه های اصلی ضخیم و مقوایی را اسکن کنند.

 

مزایای اسکنرهای CCD:

به دلیل منبع نور لامپ فلورسنت نسبت سیگنال/نویز بالایی دارد.

به دلیل مجهز بودن به دوربین هایی با لنزهای آپوکروماتیک نسبت به عمق فوکوس حساس نیست.

 

بر اساس یک وب سایت فناوری کسب و کار پیشرو در صنعت، p4photel که یک منبع متمرکز برای متخصصان تصویربرداری به حساب می آید، چهار دلیل برای در نظر گرفتن یک اسکنر فناوری CCD وجود دارد که در ادامه آن ها را با هم بررسی می کنیم.

 

1.کیفیت تصویر و انعطاف پذیری:

تکنولوژی اسکن CCD اسکن های با کیفیت را برای تقریبا هر نوع سندی که از نظر فیزیکی از طریق دیافراگم تغذیه رول مناسب است، تولید می کند.

چه اسناد مورد نظر شما نقاشی های مهندسی دست کشیده شده باشند، چه عکس های سیاه و سفید و یا نقشه ها، تکنولوژی اسکنر CCD مقیاس خاکستری 16 بیتی (64000 سایه خاکستری) را ثبت می کند. این فرآیند از یک کانال تک رنگ اختصاصی برای خلق یک تصویر بسیار واضح تر و تیزتر استفاده می کند.

 

برعکس، اسکنرهای CIS فقط یک مقیاس خاکستری 8 بیتی (256 سایه) را ارائه می دهند. این در مواردی مانند گرافیک های تمام صفحه و کپی مستقیم به چاپگرهای 8 و 12 رنگ محدودیت هایی ایجاد می کند.

در موارد استثنایی مانند اسکن نقشه های GIS، طرح هایی با لبه های سفت، روزنامه ها، اسناد ظریف یا فیلم mylar، اسکنرهای CCD دامنه بسیار پویا تری به شما ارائه می دهند و به همین دلیل بیشتر توصیه می شوند.

 

2.بهره وری:

(Contex) اسکنرهای CCD صفحات و اسناد را با صورت به پایین می گیرند. این به این دلیل است که سنسورهای تصویربرداری در زیر سطح اسکن قرار دارند.

برخی استدلال می کنند که اسکن با صورت به بالا اجازه کنترل کیفیت بهتر را می دهد، اما این مسئله خیلی به مهارت و تمرین مکرر کاربر بر می گردد. در واقع اسکن صورت به پایین نسبت به اسکنر های CIS و اسکنرهایی که صورت به بالا اسکن می کنند نه سخت تر است و نه دقت کمتری دارد.

انتقال فایل یکی دیگر از مزایای اسکنرهای CCD است. این اسکنرها می توانند از پتانسیل کامل USB 3.0 برای انتقال فایل استفاده کنند. این تضمین می کند که کاربران عملا زمان انتظار صفر برای انتقال فایل بین تصاویر را تجربه می کنند. بنابراین، اگر سرعت کلی همان چیزی است که شما دنبال آن هستید، نمی توان منکر شد که اسکنر CCD انتخاب بهتری است.

 

3.وفاداری رنگ:

مزیت فنی ذاتی تکنولوژی مبتنی بر دوربین، طیف رنگ را بسیار گسترده تر، وفاداری رنگ را بیشتر و نویز تصویر را کاهش می دهد.

از آنجا که دوربین ها تا رنگ 48 بیتی را ضبط می کنند، چاپ و کپی کردن با چاپگرهای 8 یا 12 رنگ به طور قابل توجهی نتایج بهتری نسبت به cis تولید می کند. عمق رنگ و توانایی تشخیص تفاوت های ظریف طیف رنگی در اسکنرهای CCD دارای برتری است.

 

4.اسکن اسناد ضخیم و اسناد تاشو:

اسکن از اصل نصب شده تا 140 سانتی متر را می توان با اسکنرهای CCD انجام داد اما با بیشتر اسکنرهای CIS این کار مقدور نمی باشد.

دلیل این امر این است که اپتیک فناوری CIS به خوبی سطوح بالا یا ناهموار را به تصویر نمی کشد. آرایه لنز فیبر نوری CIS عمق میدان عمیق را ارائه نمی دهد. بنابراین، تفاوت های ظریف کوچک، مانند علائم تاشو، بر روی اسکن CIS تصویر می شود. اگر اسناد شما شامل سطوح ناهموار مانند چاپ های تا شده است، برای نتایج مطلوب به اسکنر CCD نیاز دارید.

 

 

معایب اسکنرهای CCD:

هزینه تجهیزات بالاتر

    تکنولوژی پیچیده تر و شکننده تر

    فاکتور فرم بزرگتر از انواع  CIS

    به طور معمول نیاز به دوخت دیجیتالی از زمینه های تصویر متعدد دارد.

    رزولوشن های نوری پایین تر

    تحریف لنز گاهی اوقات می تواند یک عامل منفی به حساب بیاید.

 

سنسورهای CMOS چطور؟

گاهی اوقات، در مورد سنسورهای CDD و CMOS سردرگمی وجود دارد زیرا هر دو بر اساس لنز آپوکروماتیک هستند که نور را بر روی سنسور ضبط متمرکز می کند.

از بسیاری جهات، CMOS (نیمه هادی اکسید فلزی مکمل) در مورد وضعیت موجود رایج تر شده است. این عمدتا به دلیل استفاده از دوربین های دیجیتال شخصی است.

اگر به مشخصات هر دوربین عکاسی یا دوربین دیجیتال نگاه کنید، معمولا یک دستگاه CMOS زیر هود قرار دارد. اگرچه هر دو سنسور (CCD و CMOS) در همان نقطه شروع می شوند در تبدیل نور به الکترون، برخی تفاوت ها وجود دارد.

 

دلایل بهتر بودن CCD برای اسکن اسناد با ابعاد بزرگ:

سنسورهای CCD تصاویر با کیفیت را با صدای کم ایجاد می کنند.

CMOS  معمولا سر و صدای بیشتری تولید می کند.

    حساسیت نور سنسورهای CMOS کمتر است.

    سنسورهای CMOS از انرژی بسیار کمی استفاده می کنند. به همین دلیل است که آنها انتخاب های عالی برای دوربین های دستی هستند. از طرف دیگر، CCD ها به انرژی بیشتری نیاز دارند، اما تصاویر فوق العاده ای تولید می کنند. معامله ی برق و انرژی یک نقطه بحث برانگیز است زیرا اسکنرهای بزرگ فرمت مبتنی بر CCD دستگاه های ثابت و غیر سیاری هستند.

به طور کلی، CCD ها به طور سنتی در محیط هایی که نیاز به اسکن تصاویر با کیفیت بالا باشد بهتر عمل می کنند. بنابراین، تولید کنندگان اسکنر به جای انتقال به سنسورهای CMOS، به این تکنولوژی پایبند بوده اند.

 

اسکنر فناوری CIS:

سنسور تصویربرداری تماس (CIS) نوع دیگری از تکنولوژی اسکن است. به جای استفاده از یک لنز استاندارد برای کاهش تصویر اصلی بر روی سنسور، فناوری CIS شامل بسیاری از لنزهای فیبر نوری برای انتقال اطلاعات تصویر اصلی به مجموعه ای از سنسورها است.

 

تکنولوژی CIS ارزان تر از مدل های سنتی CCD است، اما می تواند برخی از مبادلات در مورد کیفیت تصویر، به ویژه هنگام اسکن عکس های هوایی یا نقشه ها وجود داشته باشد.

از آنجا که هیچ دوربینی برای کالیبراسیون وجود ندارد و سنسورها توسط نرم افزار کنترل می شوند، نگهداری بسیار کمتری برای یک سیستم مبتنی بر CIS نیاز است.

اما، به دلیل عمق ضعیف میدان اپتیک، خطوط و چین و چروک ها با CIS به تصویر کشیده می شوند. همچنین، کاهش اطلاعات فضای رنگی با CIS وجود دارد.

 CIS ممکن است همه ی نیاز هایتان را برآورده نکند مگر اینکه فقط بخواهید رنگ های اصلی را ثبت کنید.

اما به یاد داشته باشید که اگرچه تکنولوژی فیزیکی CIS محدودیت هایی دارد، بسیاری از تولید کنندگان با استفاده از نرم افزار پیچیده ای که نقص های CIS را جبران می کند، بر این مشکل غلبه کرده اند.

بنابراین بیشتر اوقات، می توان یک مورد خوب از نسخه های CIS ایجاد کرد، به ویژه هنگامی که بودجه محدود است. اسکنرهای CIS به تکنولوژی انتخابی برای کسانی که به اسکنرهای طرح نیاز دارند تبدیل شده اند.

 

مزایای اسکنرهای CIS:

هزینه کمتر

    قابلیت اطمینان بالا

    جمع و جور تر

    بدون نیاز به ادغام دیجیتالی

    وضوح نوری بالاتر

    بدون تحریف لنز

 

معایب اسکنرهای CIS:

 حساس به تمرکز بر عمق

نسبت سیگنال/نویز پایین تر به دلیل منبع نور LED

 

CCD در مقابل CIS Takeaway:

اگر با نقشه های CAD/GIS کار می کنید و می خواهید آنها را به یک فرمت دیجیتال اسکن کنید،CIS  شایسته توجه شما است. این راه حل مقرون به صرفه تر است و برنامه های نرم افزاری جدید و قدرتمند تفاوت بین CCD و CIS را کاهش داده اند.

 

اما اگر کیفیت اسکن برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است، مانند عکس ها یا هنرهای زیبا، باید به یک اسکنر CCD توجه شما را جلب کنیم چرا که حداقل به شما بهترین کیفیت تصویر ممکن را می دهد. البته، این یک سرمایه گذاری اولیه خواهد بود، اما ارزشش را دارد.

 

References


tavco

خانه
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
دسته بندی ها
پرینتر
اسکنر
دستگاه کپی
تجهیزات فروشگاهی
پلاتر
فکس
مواد مصرفی
تجهیزات اداری